Hvor mye har du handlet i sommer og høst – mer eller mindre enn i fjor?

 

Hvor handlet du i så fall produktene – tilfeldig? Neppe!

 

De fleste butikker jeg har besøkt de siste månedene, på nett og i fysiske butikker har kjørt på med tilbud. Tilbudskampanjer for å lokke nordmenn inn i butikken, for å få topplinjevekst.

 

 

Er det mulig å få kundevekst uten salgskampanjer? JA – med gode retail konsepter er svaret.

Tilbudskampanjer er vel og bra, og noe de fleste bør holde på med, men skulle ønske at flere utviklet reelle retail konsepter. For alle bedrifter som opererer i et marked hvor produktene og tjenestene oppfattes som tilsynelatende like, er det avgjørende at man identifiserer og etablerer tydelige konkurransefortrinn og en tydelig posisjon – basert på bedriftens DNA.

Et evig aktuelt konsept, med månedlig revitalisering, gjort tilgjengelig hver uke via både fysiske butikker og alle tenkelige digitale kanaler krever at kategori, drift, salg og marked jobber sammen. Og må ikke forveksles med en salgskampanje. Det er krevende å kopiere og drifte, men skaper reell konkurransekraft og ikke minst kundevekst.

 

Så hvordan står det til med din bedrift?

 

Still deg følgende spørsmål: Hva er din bedrifts største reelle konkurransefortrinn? Hvorfor velger kundene å handle hos deg, eller hvorfor velger de deg bort? Klarer du å få folk inn i butikken uten å ”gi bort” produktene?

 

Min påstand er at for få jobber med konseptet og konseptutvikling – i tillegg forveksles det de igangsetter med kampanjer. Salgskampanjer gir ingen reell konkurransekraft, i morgen har konkurrentene dine de samme produktene til tilsvarende pris eller litt billigere.

En del av våre internasjonale konkurrenter, dessverre for de norske aktørene, har jobbet mer med konseptutvikling for å skape konkurransekraft og en tydelig posisjon. Mens de fleste stort sett forholder seg til salgskampanjer og mer eller mindre utydelige konsepter.

 

Tiden er moden for å ta noen valg for norske retail aktører.
Når skal du og din bedrift utvikle retailkonsepter som skaper reell konkurransekraft og en tydelig posisjon?
Som bidrar til at kundene står i kø for å handle hos nettopp deg – uten at du behøver å gi de rabatt.

 

chris@follrekame.no

Aktuelt - Retail konsepter