Puume har innledet samarbeid med FOLL og Ødegaard Design.

Puume etablerer seg i Norge.

F.v.: Finn Bjørsrud (adm. dir. i Puume), John Ødegaard (daglig leder I Ødegaard Design) og Ståle A. Møystad Østhaug (managing partner i FOLL reklamebyrå) skal være one stop partner for kundene. Foto: Maiken Eriksen
Av Nils Vanebo

Publisert 18.09.2019 13:00  – Retailmagasinet

 

I april i år etablerte finske Puume seg i Norge og har som mål å bli blant de fire ledende selskapene på interiør- og retailproduksjon her til lands. Så langt har de tre ansatte på sitt kontor på Rosenholm utenfor Oslo. Nylig fikk de sin første ordre, en samarbeidsavtale med Airport Retail Group hvor Puume skal levere butikkinnredning og tilhørende tjenester. Airport Retail Group drifter butikker på flyplasser i Norge, Sverige, Finland, Island og Storbritannia.

 

I Norge satser Puume på å komme opp i en omsetning på over 100 MNOK. Da de besluttet å etablere kontor i Norge, kontaktet de Finn Bjørsrud som er erfaren i bransjen. Han har mer enn 30 års erfaring fra retail og butikkinnredning, blant annet fra Grøn-Hansen og New Store Europe.

http://retailmagasinet.no/sites/all/files/Arkiv/kjedemagasinet/2019/puume_fittings.jpg

Det finske vinmonopolet, Alko, står på kundelista.

Blir nordiske

Puume etablerte seg i Sverige i fjor, og nå de altså i gang i Norge. Etter planen står så Danmark for tur. Produksjon har Puume i Estland og Polen. Bærekraft er naturlig nok i fokus. I all transport kreves blant annet Euro 6-standarden. Til sammen har Puume-konsernet 100 ansatte, og mer enn 500 prosjekter genererer hvert år en omsetning på over 250 MNOK. Den uttrykte ambisjonen er en omsetning på 60 MEUR i løpet av tre-fem år. Lindex og Espresso House er blant innredningsprodusentens internasjonale kunder.

 

Puume er opptatt av å ha en organisasjon med skalerbar prosjektledelse hvor ressursbruken defineres fra prosjekt til prosjekt. De skal utføre alle tjenester fra design, teknisk tegning, montering og vedlikehold og kunne levere nøkkelferdige løsninger, om ønskelig. De leverer alt fra enkeltartikler som displayer til komplette butikker.

Butikker og restauranter er de to viktigste markedssegmentene for Puume. Espresso House er kunde.

One stop partner

Puume Norge har innledet samarbeid med Ødegaard Design og FOLL reklamebyrå for å leve opp til morselskapets ambisjon om å være en «one stop partner». De tre samarbeidspartnerne har tro på at et sømløst samarbeid skal gi økt effekt og bedre resultater for retailkundene her til lands.

 

– Et samarbeid med Puume gir oss mulighet til å overføre vår kompetanse innen kommunikasjon- og konseptutvikling til nye områder som vil ha nytte vår retailerfaring.

Samtidig blir vi introdusert til nye og spennende oppdragsgivere for eksempel innen horeca-segmentet og det gleder vi oss til å ta fatt på, sier Ståle Møystad Østhaug, managing partner i FOLL.

 

– Som designer setter jeg stor pris på å samarbeide med profesjonelle kommunikasjonsfolk og retailprodusenter som bidrar til at det er kort vei mellom idé og realisering. Tempo i utvikling og overføring fra design til produksjon er svært verdifullt og kostnadsbesparende for alle parter, sier John Ødegaard i Ødegaard Design

Aktuelt - FOLL, Puume Norge og Ødegaard Design