Stadig flere merkevarer knytter til seg influencere i håp om positiv smitteeffekt til egen merkevare, høy rekkevidde, nye publikum og ikke minst salg. Vurderer dere å benytte dere av influencer marketing? Da bør du huske på og ikke minst vurdere et par ting først.

Falske følgere på Instagram

Spesielt på Instagram florerer det av og dukker stadig opp nye navn med tusenvis av følgere. Å benytte seg av influencer marketing for å spre det glade budskap om produkter, tjenester eller brands kan i mange tilfeller oppnå stor effekt. Andre ganger betaler man som annonsør dyre dommer for liten til ingen effekt.

 

Det er lett å la seg blende av kontoer med haugevis av følgere, forståelig nok. Vi har lært at en influencers største påvirkning er nettopp at de har evnen til å påvirke. Publikum følger dem frivillig og er mottakelige for det de har å si – også om produkter og tjenester. At du som annonsør får et nytt talerør gjennom en person som kan snakke til tusenvis av tilsynelatende lyttende ører virker jo derfor svært fristende.

 

Dette er blitt svært god business. Mange influencere priser samarbeidene sine basert på antall følgere og/eller spesielt rekkevidden de oppnår gjennom innlegg og stories. Rekkevidde er vel og bra men hvem er det egentlig din merkevare når ut til gjennom den aktuelle instagramprofilen? Det finnes i dag nemlig flere muligheter for å kjøpe til seg flere følgere gjennom tredjeparts-apper.

 

Instagrammere kan med andre ord betale noen dollar for titusenvis av følgere og de aller fleste av disse er falske. Med falske følgere mener vi såkalte «bots» som er datadrevne brukere uten noen som helst verdi. Det er ingen ekte person bak disse falske brukerne, snarere tvert imot. Større kjendiser har nylig i en rapport fra ICMP blitt avslørt for å drive slik business. Flere følgere gir inntrykk av høyere popularitet. Det viser seg at Ellen Degeneres har 58% falske følgere og Kourtney Kardashian sammen med Taylor Swift har 49% falske følgere på sin instagramkonto. Det bør nevnes at det er mulig at andre kjøper følgere for deg.

 

Lurer både følgere og potensielle annonsører

Morten Dalhaug, kjent fra Love Island Norge, har snakket høyt om det aktuelle problemet og har stilt flere av sine instagramkolleger til veggs med spørsmål om hvorfor de har kjøpt seg følgere. «De lurer jo både følgere og potensielle annonsører til å tro at han er større på Instagram enn han egentlig er.» sier Dalhaug til VG tidligere i sommer da han kritiserte en tidligere Paradise Hotel deltaker for å kjøpe følgere.

 

Dette er villedende og ikke minst i strid med Instagram sine egne retningslinjer. Spesielt villedende er det dersom hensikten er å tilknytte seg betalte samarbeid med merkevarer. I dag er det altfor få annonsører som tenker seg om to ganger før de begir seg ut på dyre samarbeid som gir liten effekt. Mange følgere er ikke lik effekt.

 

Hvordan kan man oppdage falske følgere?

Det finnes flere programvarer som kan avdekke hvorvidt en persons følgere er falske eller ei, men her er et par ting dere kan sjekke selv til å begynne med.

 

Dersom det spriker veldig mellom antall følgere og antall likes på innlegg hos en instagrammer er det grunn til å tro at noe ikke helt stemmer. Engasjerte følgere vil gjerne interagere med innholdet. Merk dere dog at det er like lett å kjøpe seg likes og kommentarer. Be derfor gjerne om statistikk fra instagrammeren på rekkevidde og fordeling av publikum i ulike land. Har de mange følgere men lav rekkevidde bør det ringe en bjelle.

Norske instagrammere med stor overvekt av utenlandske følgere er heller ei god business for deg for annonsør – spesielt om du operer i Norge.

 

Informasjonen er lett tilgjengelig!

Husk også at influenceren har tilgang på informasjon som rekkevidde, demografiske data og annen innsikt som fort kan avgjøre om dette kan bli et lønnsomt samarbeid eller ei. Og med lønnsomt mener vi selvsagt ikke kun salg men også positiv smitteeffekt, brand lift og nye potensielle kunder. Har du spørsmål om influencer marketing eller Instagram? Ta kontakt med oss her!

 

Aktuelt - Falske følgere på Instagram