Daglig blir både du og jeg eksponert for utallige konkurranser fra både store og små aktører på Facebook. Vi som byrå opplever er at de fleste aktørene ikke har nok kunnskap om hva som er tillatt å publisere på Facebook og ikke. Derfor har vi laget en liste med punkter som du enkelt kan forholde deg til neste gang du skal opprette en Facebook konkurranse for din merkevare.

Facebook konkurranseregler

Hvordan håndtere konkurransereglene til Facebook best mulig?

Slik overholder du Facebook sine konkurranseregler

  • Presiser konkurransens vilkår og kvalifikasjonskrav. Dette innebærer eventuelle begrensninger som alder, bosted, konkurransens start og slutt samt dato for trekning av vinner. Det vil si at du er nødt til å begrense hvem som kan se innlegget ditt hvis annonsen har en aldersbegrensning og du kan ikke avholde en kampanje for hele landet, men bevisst trekke en vinner fra en spesifikk region. 
  • Fraskriv Facebook ansvaret for konkurransen. Det er viktig å presisere at kampanjen på ingen måte er sponset, støttet eller administrert av Facebook.
  • Du skal ikke oppfordre deltakere til å ta i bruk personlige tidslinjer eller venneforbindelser. Det er på ingen måte lov å oppfordre deltakere til å «dele» innlegget, «tagge» venner, eller «repost» annonsen/bildet på sin tidslinje.
  • Informer og skaff samtykke ved innhenting av data. Ved innsamling av data tilknyttet konkurransen må du som annonsør presisere at det er du som innhenter data og ikke Facebook. I tillegg er du ansvarlig for å motta godkjenning for gjenbruk av dataene. Dataene kan heller ikke brukes videre etter konkurransens slutt uten eget samtykke.
    Informasjon er hentet fra Facebook sitt hjelpesenter for annonsører.

Facebook sine konkurranseregler forklarer at du har du lov til å oppfordre deltakere til å både «like» din Facebookside samt innlegget for å være med i trekningen. Du kan også be om en kommentar så lenge den ikke inkluderer «tagging» av andre. «Kommenter din favorittemoji», eller «skriv Ja takk og du er med i trekningen» er fullt lovlig og det kan bidra til å skape engasjement. Det du bør  unngå er  å oppfordre deltakere til å skrive kommentarer som utfordrer en tilfeldig trekning. Et eksempel på dette kan være «kommenter hvorfor akkurat DU bør vinne denne drømmereisen». Om deltakernes svar påvirker valget av vinner, vil du ikke lenger overholde reglene for tilfeldig trekning. Du kan også be deltakerne om å sende en direktemelding på Facebook, men husk å ivareta retningslinjer for behandling av personvern.

Husk å trekk en vinner – ALLTID!

Det skal alltid trekkes en vinner etter konkurransens avtalte slutt. Dersom man ikke oppgir spesielle bestemmelser for hva som kvalifiserer en deltager til å vinne skal trekningen skje tilfeldig. Brudd på dette vil bryte med markedsføringslovens paragraf 6 om handlingspraksis ovenfor forbrukeren.  Blogger og medieprofil Anna Rasmussen var i 2018 den første som ble dømt for brudd på denne loven, noe som førte til en bot på 100.000kr. Med andre ord, forbrukertilsynet og Facebook følger med!

Konkurranseregler-tips og triks

Det kan virke plundrete å måtte oppgi alle konkurransereglene i en liten, enkel post på Facebook.  Et tips er å skrive et Facebook notat, hvor du legger inn alle vilkårene, og linker til denne. På denne måten skaper du en oversiktlig annonse og opprettholder Facebook konkurransereglene.

Trenger du hjelp eller har spørsmål om facebook konkurranseregler? Ta kontakt her

 

Aktuelt - Facebook konkurranseregler