Visuell identitet for FrostaChips!
Kunde: FrostaChips
Byrå: FOLL Reklamebyrå
Arbeid: Merkevareplattform, konsept, navnutvikling, visuell identitet
Bakgrunn for oppdraget:
Tommy kom til oss med en visjon om å skape verdens beste kettle chips. Vi startet med markedsanalyser og posisjonering, og med kortreist kvalitet i fokus utviklet vi konseptet med navneprosess, visuell og tekstuell identitet. Navnet FrostaChips er tuftet på chipsens opprinnelse. Frostas jordsmonn gir fantastiske poteter og grønnsaker, og kallenavnet «Trondheims kjøkkenhage» er videreført i payoffen «Grytechips fra Trondheims kjøkkenhage».
Grytechips er vårt norske nyord for «kettle cooked chips». Logoen illustrerer en unik historie om bønder som i generasjoner rodde råvarer fra Frosta til Trondheim. Lekenhet er tilført ved at månen også kan leses som et chipsflak. Fargene gir assosiasjoner til jordsmonn, håndverk og kvalitet, og skiller FC fra konkurrentene. Fotostilen er jordnær og understøtter opprinnelsen. Hovedfonten Archer er valgt for typografiske kvaliteter med et jovialt, men samtidig seriøst uttrykk.