Logo- og emballasjedesign for Lerstang

Kunde: Gårdsand
Byrå: FOLL Reklamebyrå
Arbeid: Identitet og emballasjedesign
Foto/stylist: H2W/Nina Sjøen (Kyllingconfit)
 

Bakgrunn for oppdraget: 

Med overgang til en helt ny kyllingrase i 2020, fikk FOLL som oppgave å redesigne Lerstang sin identitet og emballasje. I Norge er det ikke tradisjon for å snakke om rase, men heller fremme produktes kvaliteter – i dette tilfellet kombinere fokus og stolthet på det lokale opphavet, dyrevelferd, bærekraft og kvalitet.

Lerstangkylling er en helt ny kylling med franske aner, oppvokst i Vestfold på lokalt fôr. Rasen er aktiv, saktevoksende, sunnere og mer hardfør enn sin forgjenger. Livet starter på Lerstang Gård før de vokser opp i naturlig tempo hos noen få utvalgte lokale bønder hvor de lever ca. 30 % lenger enn normen. Alle gårdene driftes med forankring i lokale tradisjoner og her har kyllingene god plass til å boltre seg med egne utehager, naturlig lys, frisk luft og masse naturlig miljøberikelser som halmballer, vagler, strøbad etc. 

Valg av løsning:

For å gi forbruker kunnskapen om at Lerstang kylling kommer fra en gård i Vestfold som heter Lerstang Gård, ble ordet «Gård» også inkorporert i den nye logoen. L'en i logoen symboliserer både stoltheten til produktet og kyllingrasens «personlighet» i form av en oppreist og stolt fjær. En tekst om dyrevelferd for å fremme oppvekstvilkårene ble gitt en sentral plassering foran på etiketten, i tillegg er denne teksten ytterligere beskrevet på innsiden. Selve produktene i skål har en naturlig differensiering i seg selv og derfor ble mest mulig innsyn viktig. Sort skål og sort etikett ble valgt for å skille seg fra konkurrentene og samtidig gi et enhetlig inntrykk i hylla og signalisere at dette er et premiumprodukt. 

Forrige
Forrige

Bjørklund ny identitet

Neste
Neste

Solkampanje for Travel Retail Norway