Hva gjør vi når en av hovedplattformene våre for annonsering ikke lenger kan brukes?
Facebook og Instagram var en stor del av mediemiksen for annonsering av servicekonsepter som Klikk&Hent og andre tilbud for Travel Retail Norway, bedre kjent som Tax Free butikkene på flyplass.
Konseptet Klikk&Hent gjør det enklere for de reisende og handle Tax Free-varer. På vei til eller hjem fra ferie kan du enkelt bestille Tax Free-varene dine på tax-free.no og hente dem ved et pick-up-point på de 5 største norske flyplassene – Gardermoen, Flesland, Værnes, Sola og Kjevik.
Så fikk vi etter hvert et problem. På tax-free.no kan du finne informasjon om, og bestille, alkoholholdige drikkevarer samt tobakk. Alt av informasjon som er å finne om disse produktkategoriene er vist, med tekst og bilde, i henhold til norsk lov om markedsføring av alkohol og tobakk. Som en kommersiell aktør på slike varer er også TRN under grundig overvåkning av statlige institusjoner, på lik linje med Vinmonopolet, og forholder seg nøyaktig til de lover og regler som gjelder for salg og visning av dette på nett.
Strengere enn norsk lov
Etter mange måneder med annonsering for Tax Free på Facebook og Instagram, med særdeles vellykkede kampanjer, spesielt med god effekt på geosegmentering og retargeting, begynte Facebook å avvise enkelte annonser og enkelte annonsesett, med vekselsvis henvisning til argumentasjon om at annonsen markedsfører alkohol- eller tobakk.
Gjennom Business Manager påklaget vi dette hver gang, og annonsene ble som regel aktivert igjen – når vi argumenterte om at nettstedet annonsene lenker til opererer godt innenfor norsk markedsføringslov, og at annonsene i seg selv overhodet ikke promoterer alkohol eller tobakk, men solkrem, kosmetikk, godteri eller generelt Klikk&Hent-løsningen.
Over tid resulterte dette likevel i at Facebook til slutt stengte ned alle annonser og annonsesett vi hadde for Travel Retail Norway, og etter enda noen dager stengte hele Business Manager kontoen til FOLL Reklamebyrå, og dermed tok alle annonser for samtlige av våre kunder av luften!
Etter mange runder med Facebook ble det tydelig at de står på sine regler for annonsering på plattformen, som strengere enn norsk lov. Vi skulle selvsagt ikke annonsere for alkohol og tobakk – men at det var å finne på landingssiden var nok for skru av hele kontoen vår, og lamme oss som annonsør, på vegne av alle våre kunder.
Dette ble påklaget og etter over en uke uten noen annonser på luften for noen kunder, fikk vi reaktivert kontoen vår. Men det ble umulig å annonsere for TRN.
Vi ble stående på bar bakke og måtte tenke nytt. Hvordan skal vi nå ut til kundene våre som i aller høyeste grad befinner seg på Facebook og Instagram uten å kunne annonsere mot dem?
Suksess med influencer marketing
TRN har lenge følt et ansvar om å opplyse om solbeskyttelse da deres butikker er siste stopp før solrike ferier. En stor kampanje for solbeskyttelse sto på trappene. Hvordan skulle vi nå ut til målgruppen med slike budskap da døren var stengt for annonsering på Facebook og Instagram?
Digitale bannere, native annonser og butikkmateriell var selvsagt på plass men målgruppen og de kreative mulighetene på sosiale medier manglet fortsatt.
Løsningen var kanskje enklere enn vi trodde. Kristiane Aateigen, bedre kjent som Snillegucci, har lenge engasjert følgerne sine på Instagram og på bloggen sin. Dette takket være hennes lifehacks, sterke og ærlige meninger og ikke minst hennes jeg-lar-meg-ikke-kjøpe attitude. En perfekt match for TRN som er en troverdig og seriøs aktør.
Gjennom en rekke stories, spørsmålsrunder, blogginnlegg, Instagramposter og samtaler med TaxFree sin egen ekspert på solbeskyttelse og makeup har TRN fått et nytt talerør til målgruppen vi hadde mistet. Og denne gangen med troverdigheten, integriteten og engasjementet til Kristiane. Se eksempler og resultater fra kampanjen her:
Kort oppsummert:
Alle innlegg nådde ut til 57.973
Visninger stories: 250.196
Klikk: 3.396 inn for å lese det utfyllende blogginnlegget om makeup med solfaktor og om solkrem fra Tax Free Norway.
Tips til deg som ønsker å benytte influencer marketing som en del av kommunikasjonen:
Velg en influencer som har troverdighet og som matcher merkevaren godt. Ikke tving budskapet til å passe influenceren. Om influenceren ikke oppriktig elsker produktet eller tjenesten bør dere heller finne annen profil som passer bedre.
La dem ta del i den kreative prosessen og tør å gi dem ansvar. Styr unna svulstig manus og materiell som føles som ren reklame. Følgerne deres er tro mot dem av en grunn – de elsker måten influenceren skaper innhold på. La influenceren gjøre det de gjør best.
MÅL ALT – ALLTID. Husk og legge inn overlevering av data inn i avtalen. Alle aktiviteter skal kunne måles.
Ta gjerne kontakt dersom du eller din bedrift har spørsmål, ønsker rådgivning eller vil komme igang med influencer marketing her!